HOME  blank   Hoe Werkt Het?

Hoe Werkt Het Export Canvas?

Met het Export Business Model Canvas maak je een eerste opzet voor een exportplan. Een onderzoek, een rapportage en uiteindelijk alles samengevat op één A4. Je brengt je nieuwe exportkansen overzichtelijk in kaart met 12 bouwstenen.

Het maakt je bewust van de export ambitie van jouw bedrijf. Duidelijke vragen zorgen voor een goed beeld van bijvoorbeeld het export verdienmodel, je export visie, de toegevoegde waarde, klanten en zakenpartners.

Het Export Canvas is gebaseerd op het Business Model Canvas, onderdelen van een Lean Start-Up, Six Sigma, Blue Ocean en een stevige dosis exportsales, internationale marketing en ervaring in het buitenland.

0
uur
Export Advies
0
Onderwerpen
0
Bouwstenen
blank
Hoe werkt het export canvas? Je exportvisie in één zin
blank

Het Export Canvas

Het Export Canvas is gebaseerd op de 9 vakken van het Business Model Canvas (BMC-model) plus Lean Start-Up elementen. Tel daar Six Sigma bij op en creëer je eigen export Blue Ocean in het buitenland. Beginnen met exporteren lijkt op het starten van een bedrijf. En je export uitbreiden is een interne start-up. Wil je jouw koers wijzigen dan spreek je van een re-start-up. Totaal bestaat het Export Canvas uit 12 bouwstenen.

Het omvat alle aspecten van je bedrijf, zowel intern als extern: organisatie, waardepropositie, klanten, leveranciers, kosten en opbrengsten. Met het canvasmodel kijk je naar de sterke en zwakke punten van jouw organisatie. Maar ook naar het product zelf en naar de wensen van jouw klanten. En als laatste brengen we de export ambitie van de ondernemer zelf in kaart.

1. Probleem – Is de klant bewust van het probleem?

Je zou hier misschien verwachten dat je probleem1, probleem 2 en probleem 3 onder elkaar zet. Echter, een probleem zoekt zelf nooit naar een oplossing. Het gaat altijd om mensen. Mensen ervaren een probleem of ze weten nog niet eens dat ze een probleem hadden. Dus vanaf de allereerste stap van het Export Canvas draait het om mensen. In plaats van een rij problemen opsommen helpen wij jou nadenken over: wie ga je nou echt helpen. Je krijgt inzicht in het “waarom” achter het “wat”.  Autofabrikant Henry Ford heeft ooit gezegd: “Als ik aan mijn klanten had gevraagd wat ze wilden, dan hadden ze gezegd: een sneller paard.” Steve Jobs zei “Vaak weten mensen niet wat ze willen totdat je het hen laat zien.” Wat los jij op wat buiten het referentiekader van jouw ideale klant ligt? Een klantinzicht maakt duidelijk wat buitenlandse klanten echt willen.

2. Oplossing – Welk probleem los je op?

Wat ga jij met jouw team precies doen, en in welk land, om te zorgen dat het export businessmodel straks ook echt werkt? Hier gaat het om je belangrijkste bedrijfsactiviteiten. Zijn je kernactiviteiten geschikt voor de export? Ze zijn, net als de key resources, nodig om geld te verdienen met je waardepropositie, om je klantrelaties te onderhouden en om je markten te bereiken.

3. Internationale Waardepropositie – Wat heb je te bieden wat anderen niet hebben?

De waardepropositie is de reden waarom klanten voor jouw bedrijf kiezen. Bij complexe producten en diensten wordt het steeds belangrijker om de toegevoegde waarde te kunnen aantonen voordat een klant het product of de dienst wil kopen. Een goede waardepropositie is niet alleen onmisbaar maar kan ook per land verschillen. Wat is jouw Export Blue Ocean?

4. Competitive Advantage – Wat doe jij echt anders?

Hoe creëer je een concurrentievoordeel? Dat kan door lagere prijzen voor hetzelfde product (cost leadership), door een beter of aantrekkelijker product (productdifferentiatie) of door focus op een bepaalde niche. Met 1 muisklik is een alternatief gevonden. Is wat jij nu in Nederland doet wel te dupliceren naar het buitenland?

5. Buyer Persona’s – Wie zijn jouw ideale klanten?

Sales en marketing zijn belangrijke pijlers onder jouw exportplan. Welke  verschillende groepen klanten wil je met jouw bedrijf in een ander land gaan bereiken? Wat is de Export Buyer Persona? Kies op welke manier je contact wilt hebben met je klant. En wanneer de klant wat van jou verwacht. Dat kan per klantengroep verschillen. Van volledig geautomatiseerd tot persoonlijk face-to-face contact. Een Export Customer Journey speciaal voor jouw bedrijf.

6. Export KPI’s – Wat ga je meten en hoe sta je er voor?

Jouw Key Resources zijn de belangrijkste gereedschappen en middelen die nodig zijn om je businessmodel te laten werken. Maar hoe ga je dit meten? Key Performance Indicators zijn variabelen om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren. KPI’s worden gebruikt om het succes van een export plan in het algemeen objectief te kunnen meten.

7. Kanalen & Landen – Waar kan men wat kopen?

Kanalen spelen een belangrijke rol in hoe een klant jouw bedrijf ervaart. Via de communicatie-, distributie- en verkoopkanalen bereik je je klantengroepen om de waardepropositie te leveren. Kies je voor een land-voor-land uitrol of selecteer je direct groepen op basis van bijvoorbeeld taal en cultuur? Welk netwerk heb je nodig voor een warme introductie bij lokale partners.

8. Kosten Structuur – Basis Kosten / Export Kosten

Bij een goed uitgewerkt exportplan horen ook kosten analyses. Ben je je er van bewust wat je financieel nodig hebt? Zijn je belangrijkste resources, kernactiviteiten en partners duidelijk gedefinieerd? Vanuit Lean Six Sigma is de kosten-baten-analyse een tool om duidelijk inzicht te krijgen in de te maken kosten en de te verwachten opbrengsten. En met welke prijs ga je in welk land rekenen?

9. Omzetstromen – Inkomsten / Investeringen / Subsidie

Wie gaat jou wat betalen? Met welke valuta’s krijg je te maken? Elk klantsegment kan één of meer inkomstenstromen genereren. Bijvoorbeeld door verkoop, verhuur, service of partnerdeals. Als laatste krijg je te maken met kredietwaardigheid, betalingsonzekerheid, wanbetaling of weigering van geleverde goederen.  Marktprijzen of bijvoorbeeld transport kosten: neem alles mee in je Export Canvas.

Lean Start-Up

Ook bevat het Export Canvas onderdelen van een Lean Start-Up. Bij een Lean Start-Up staat het proces van innovatie centraal: continue leren en innoveren op basis van feiten (wetenschap). Het is een manier die je helpt te leren om een organisatie vorm te geven rondom een product. Niet het organiseren van het productieproces, maar de organisatie rondom het proces van innovatie.

10. Buitenlandse Alternatieven

Heb je nagedacht over versnelde groei door direct samenwerkingen aan te gaan in het buitenland? Of is er misschien een andere versie van jouw idee al verkrijgbaar? Er zijn verschillende redenen om samen te werken met anderen. Kies de juiste partners zodat je sneller je doel bereikt. Een marktverkenning of partner search kan je hier bij helpen.

11. High Concept Pitch

Vat je Exportvisie samen in één zin. Bij voorkeur in drie woorden. Lukt het je om een floating pitch te schrijven voor de verschillende buyer persona’s die je gaat bedienen. En wat dacht je van het verschil tussen intern en extern pitchen? Uiteraard alles in de taal van het land waar je zaken wilt gaan doen. Dus “Hou het kort”!

12. Early Adopters

Uiteindelijk is plannen maken mooi, maar heb je al een paar klanten? Kan je al een testimonial laten zien? Is er al een usercase om te delen? Wat zet je in je whitepaper? Is er een Launching Export Customer te vinden die jou lokaal gaat helpen voet aan de grond te krijgen in het buitenland? Want uiteindelijk wil je door naar de Early Majority.

Een Export Canvas is er niet voor om in je bureau la te bewaren. Samen met een Export Coach vertaal je het in concrete actiepunten. Zo wordt jouw exportplan een succes.

blank

Een Plan Van Aanpak

Je staat er niet alleen voor! Een ervaren Export Coach
gaat je een aantal weken begeleiden met het
stap-voor-stap uitwerken van het Export Canvas

Je begint altijd met een intake gesprek bij jou in het bedrijf.
Zo kan je gelijk kennismaken met jouw coach en worden de eerste vragen gelijk beantwoord.
Uiteindelijk het je jouw persoonlijke Export Canvas ingevuld.
Een blauwdruk voor jouw export ambities en export plan.

Export Canvas maakt het helder!

Alle Export Canvas Coaches zijn erkend door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.  (RVO) SIB coaching via het Starters International Business (SIB) programma van de rijksoverheid is speciaal bedoeld om MKB bedrijven met weinig export ervaring te helpen met praktisch advies.

Het Export Canvas kent 12 vakken.  Uiteraard maken we gebruik van een online omgeving waar alle onderwerpen en hoofdstukken samenkomen.

Na afloop van het coaching traject is het fijn om een helder overzicht te hebben van de gesprekken en de antwoorden van jouw coach. Ook de stappen van een export plan worden doorgenomen. Vanuit de RVO zijn er hoofdonderwerpen waar we samen dieper op in gaan. Kortom allemaal zaken die je graag wilt ordenen en later, als een naslagwerk, er nog eens bij pakt.

Uiteindelijk heb je een rapport en de samenvatting in één A4: het Export Canvas.

Persoonlijk advies voor zakendoen in het buitenland? Ons team helpt je graag en dat kan trouwens kostenneutraal zijn. De € 2.500 kan namelijk vergoed worden door hiervoor subsidie aan te vragen. Dan wordt het hele Export Canvas Traject en de 20 uur SIB coaching betaald door de rijksoverheid middels de coachingsvoucher.

Neem contact met ons op: info@exportcanvas.nl of 085-4012392

blank
Vraag vandaag nog een voucher voor individuele coaching aan ter waarde van €2.500.
Met het Incompanytraining Traject van de SIB coachingsvoucher krijg je in slechts 5 dagen helder wat je kansen zijn als je gaat exporteren naar het buitenland.

Gebaseerd op het Business Model Canvas by  Strategyzer.com

Vraag vandaag nog subsidie aan voor individuele coaching ter waarde van €2.500.

Hiermee ga je een bewustwordings- en activeringstraject in voor ondersteuning en
begeleiding. Samen met een door RVO.nl gekwalificeerde en WTC erkende coach werk je toe naar een
concreet actieplan voor het betreden van export markt waarvan de MKB-onderneming deel
uitmaakt. Dit doen we door gebruik te maken van het zogenaamde Export Business Model Canvas.

SIB Coachingsvoucher

Het Export Canvas traject kost € 2.500 excl. BTW. (meestal kan je hiervoor 100% subsidie krijgen) In een aantal gesprekken geeft jouw persoonlijke export coach je handvatten om te kunnen starten met zakendoen in het buitenland.

Online Leer Omgeving

Je krijgt toegang tot het Export Canvas LMS – Een online leeromgeving waar uiteindelijk jouw actieplan en export canvas staan.

Samen met jouw persoonlijke coach onderzoek je de mogelijkheden, verken je diverse landen en kijk je welke kansen er zijn. Ook brengen we risico’s in het buitenland in kaart. Je werkt aan een actieplan voor een internationaliseringsstrategie van jouw organisatie.

“De SIB coach zorgde er voor dat ik de volgende stap met vertrouwen durf te zetten. De 100% subsidie was uiteraard mooi meegenomen!”

img

Jan van Beek - Eigenaar JBTrading

Subsidie eisen vanuit de overheid.

De SIB-VIO Coachingsvoucher

  • RVO.nl – Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland

  • SIB – Starters International Business

  • VIO – Staat voor Voucher Internationaal Ondernemen

Een voucher is als het ware een waardebon. Deze gebruik je om jouw Export Canvas traject te starten en de coach te betalen. In een aantal gesprekken geeft de SIB coach je handvatten om te kunnen starten met zakendoen in het buitenland. Dit duurt gemiddeld zo’n 3 maanden. Het zal je minimaal 20 uur tijd kosten maar uiteraard kan je dit zelf uitbreiden door over bepaalde onderwerpen meer te lezen of je te verdiepen in bepaalde vraagstukken. Hiervoor bieden we je een online leer omgeving aan. Samen met jouw coach ga je onderzoeken wat de mogelijkheden en risico’s in het buitenland zijn. Je werkt aan een actieplan voor een internationaliseringsstrategie van jouw organisatie. Je zet de volgende stappen:

1. Kansen zoeken

We bepalen eerst samen in welke landen je veel kansen hebt. Hierbij kijken we naar jouw wensen, doelen en de bijzondere kenmerken van jouw product of dienst en onderneming.

2. Marktinformatie

Daarna onderzoek je hoe interessant deze landen precies zijn voor jouw bedrijf.

3. Intern onderzoek

Als laatste maak je een lijst van wat nodig is om succesvol te worden in deze landen. Zo krijgt je een actieplan om te starten met internationaal ondernemen.

blank
  • 20 uur Coaching
  • Plus Online Leeromgeving
  • Plus Uitgebreide Rapportage
  • Export Canvas ®
  • 1-op-1 Advies
  • Erkende SIB Coac

Investering

€ 0.00

Advieskosten€ 2.500
Btw 21% 525
Totaal incl. btw€ 3.025
Betaald via voucher       –  2.500
Nog te betalen€ 525

De € 525 btw betaal je ons en die krijg je weer terug
via de btw-aangifte. Per saldo betaal je dus € 0,00

  • Zoeken naar verdienmodellen
  • Export Innovatie
  • Digitaliseren Sales+Marketing
  • Export Canvas ®
  • Pandemie proof
  • Keten Analyse

Investering

€ 625,00*

Advieskosten € 3.125,00
Btw 21%  656,25
Totaal incl. btw € 3.781.25
Betaald via voucher –  2.500
Nog te betalen € 1.281.25

De € 656,25 btw betaal je ons en die krijg je weer terug via de btw-aangifte. Per saldo betaal je dus 625,00

  • Traject van 5 dagen
  • Train je hele export team
  • Int. Sales & Marketing
  • Export Canvas ®
  • Intensieve begeleiding
  • Export Coach & Adviseur

Investering

€5000*

Advieskosten€ 7.500
Btw 21%€ 1.575
Totaal incl. btw € 9.075
Subsidie voorbeeld         – € 2.500
Nog te betalen 
€ 6.575

* Het totaal bedrag van € 5000,00 is exclusief BTW.
Vraag gerust een offerte aan.

Onderdelen van een Export Plan

blank

Wat zijn de sterke en wat zijn de zwakke punten van je verhaal? Wil je meer omzet, of juist betere marges door een hoger volume? Wil je klanten die je verloren bent tijdens de crisis vervangen? Of wil je in een specifieke markt groeien? Door de juiste vragen en antwoorden zal het Export Business Model Canvas bijdragen aan je doelen.

  • Stap 1: Marktdefinitie
    De marktdefinitie bepaalt de richting van de export. De marktdefinitie is meestal opgebouwd uit de dimensies: producten, afnemersgroepen en behoeften. In deze stap sta je stil bij de vraag wat de onderneming als de markt beschouwt.
  • Stap 2: Interne analyse
    Is de onderneming financieel in staat tot marktverbreding of marktontwikkeling? Een financiële ratioanalyse is onontbeerlijk. Naast de financiële benadering moet je zowel de organisatie van de opdrachtgever als het product analyseren.
  • Stap 3: Exportlandenselectie
    In welk land kan de exporteur het beste zijn producten afzetten? Concentreer je in eerste instantie op een beperkt aantal potentieel interessante exportmarkten en bepaal vervolgens welke je (als eerste) gaat bewerken.
  • Stap 4: Bedrijfstakanalyse
    Belangrijk voor de exporteur is de vraag hoe de ontwikkelingen in de bedrijfs-tak in het gekozen land zijn. Dan kijk je naar kansen en bedreigingen vanuit de bedrijfstak en hoe de exportonderneming zich op de markten kan positioneren.
  • Stap 5: Concurrentieanalyse
    Waarin kan het product zich van concurrerende producten onderscheiden? Van belang is aan te geven wie de huidige of potentiële concurrenten zijn en waarin zij zich onderscheiden. Je ontwerpt een concurrentieanalyse op basis waarvan
    een concurrentievoordeel gedefinieerd kan worden.
  • Stap 6: Afnemersanalyse
    Nadat je met behulp van het filtermodel voor de onderneming een aantal landen hebt geselecteerd, bepaal je welke landen aantrekkelijke segmenten bevatten die op homogene wijze reageren op het marketingbeleid.
  • Stap 7: Distributieanalyse
    Voor een antwoord op de vraag hoe de buitenlandse markt betreden moet worden, is een analyse van de entreemogelijkheden nodig. De verschillende mogelijke kanalen zet je met hun voors en tegens tegenover elkaar.
  • Stap 8: Confrontatiematrix
    Na de interne en externe analyse stel je de confrontatiematrix samen. Je formuleert een aantal opties hoe het land / markt het meest succesvol bewerkt kan worden. Tevens stel je de groeistrategie vast in samenhang met de marktkeuze en de marktentreestrategie.
  • Stap 9: Exportmarketingbeleid
    Waarom zou de buitenlandse klant het product of de dienst kopen en waarom bij jou? In dit onderdeel werk je de P’s van de marketingmix verder uit.
  • Stap 10: Financiële haalbaarheid van het plan
    In de laatste stap stel je jezelf de vraag wat de omvang is van de financiële risico’s die gelopen gaan worden en wat de haalbaarheid is.

Het Export Canvas vormt de basis voor jouw Export Plan en verdere ontwikkeling.
Vraag vandaag direct subsidie aan voor jouw export ambities.

Subsidie Aanvragen voor het Export Canvas

Vraag vandaag nog een voucher voor individuele coaching aan ter waarde van €2.500.

Hiermee ga je een bewustwordings- en activeringstraject in voor ondersteuning en
begeleiding. Samen met een door RVO.nl gekwalificeerde adviseur/coach werk je toe naar een
concreet actieplan voor het betreden van export markt waarvan de MKB-onderneming deel
uitmaakt. Het zogenaamde Export Business Model Canvas.