fbpx

  HOME  blank   Hoe Werkt Het Export Canvas?

Hoe werkt het Export Canvas?

Met het Export Business Model Canvas maak je een eerste opzet voor een exportplan. Een onderzoek, een rapportage en uiteindelijk alles samengevat op één A4. Je brengt je nieuwe exportkansen overzichtelijk in kaart met 12 blokken.

Het maakt je bewust van de export ambitie van jouw bedrijf. Duidelijke vragen zorgen voor een goed beeld van bijvoorbeeld het export verdienmodel, je export visie, de toegevoegde waarde, klanten en zakenpartners.

Het Export Canvas is gebaseerd op het Business Model Canvas, onderdelen van een Lean Start-Up, Six Sigma, Blue Ocean en een stevige dosis exportsales, internationale marketing en ervaring in het buitenland.

0
uur
Export Advies
0
Onderwerpen
0
Blokken
De 12blokken van het Export Canvas
Hoe werkt het export canvas? Je exportvisie in één zin
blank

De 12 blokken van Export Canvas

Het Export Canvas is gebaseerd op de 9 vakken van het Business Model Canvas (BMC-model) plus Lean Start-Up elementen. Tel daar Six Sigma bij op en creëer je eigen export Blue Ocean in het buitenland. Beginnen met exporteren lijkt op het starten van een bedrijf. En je export uitbreiden is een interne start-up. Wil je jouw koers wijzigen dan spreek je van een re-start-up. In totaal bestaat het Export Canvas uit 12 blokken.

Het omvat alle aspecten van je bedrijf, zowel intern als extern: organisatie, waardepropositie, klanten, leveranciers, kosten en opbrengsten. Met het canvasmodel kijk je naar de sterke en zwakke punten van jouw organisatie. Maar ook naar het product zelf en naar de wensen van jouw klanten. En als laatste brengen we de export ambitie van de ondernemer zelf in kaart.

1. Probleem / Behoefte

Is de klant bewust van het probleem?

Je zou hier misschien verwachten dat je probleem1, probleem 2 en probleem 3 onder elkaar zet. Echter, een probleem zoekt zelf nooit naar een oplossing. Het gaat altijd om mensen. Mensen ervaren een probleem of ze weten nog niet eens dat ze een probleem hadden. Dus vanaf de allereerste stap van het Export Canvas draait het om mensen. In plaats van een rij problemen opsommen helpen wij jou nadenken over: wie ga je nou echt helpen. Je krijgt inzicht in het “waarom” achter het “wat”.  Autofabrikant Henry Ford heeft ooit gezegd: “Als ik aan mijn klanten had gevraagd wat ze wilden, dan hadden ze gezegd: een sneller paard.” Steve Jobs zei “Vaak weten mensen niet wat ze willen totdat je het hen laat zien.” Wat los jij op wat buiten het referentiekader van jouw ideale klant ligt? Een klantinzicht maakt duidelijk wat buitenlandse klanten echt willen.

2. Oplossing

Welk probleem los je op?

Wat ga jij met jouw team precies doen, en in welk land, om te zorgen dat het export businessmodel straks ook echt werkt? Hier gaat het om je belangrijkste bedrijfsactiviteiten. Zijn je kernactiviteiten geschikt voor de export? Ze zijn, net als de key resources, nodig om geld te verdienen met je waardepropositie, om je klantrelaties te onderhouden en om je markten te bereiken.

3. Internationale Waardepropositie

Wat heb je te bieden wat anderen niet hebben?

De waardepropositie is de reden waarom klanten voor jouw bedrijf kiezen. Bij complexe producten en diensten wordt het steeds belangrijker om de toegevoegde waarde te kunnen aantonen voordat een klant het product of de dienst wil kopen. Een goede waardepropositie is niet alleen onmisbaar maar kan ook per land verschillen. Wat is jouw Export Blue Ocean?.

4. Competitive Advantage

Wat doe jij echt anders?

Hoe creëer je een concurrentievoordeel? Dat kan door lagere prijzen voor hetzelfde product (cost leadership), door een beter of aantrekkelijker product (productdifferentiatie) of door focus op een bepaalde niche. Met 1 muisklik is een alternatief gevonden. Is wat jij nu in Nederland doet wel te dupliceren naar het buitenland?

5. Buyer Persona's

Wie zijn jouw ideale klanten?

Sales en marketing zijn belangrijke pijlers onder jouw exportplan. Welke  verschillende groepen klanten wil je met jouw bedrijf in een ander land gaan bereiken? Wat is de Export Buyer Persona? Kies op welke manier je contact wilt hebben met je klant. En wanneer de klant wat van jou verwacht. Dat kan per klantengroep verschillen. Van volledig geautomatiseerd tot persoonlijk face-to-face contact. Een Export Customer Journey speciaal voor jouw bedrijf.

6. Export KPI's

Wat ga je meten en hoe sta je er voor?

Jouw Key Resources zijn de belangrijkste gereedschappen en middelen die nodig zijn om je businessmodel te laten werken. Maar hoe ga je dit meten? Key Performance Indicators zijn variabelen om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren. KPI’s worden gebruikt om het succes van een export plan in het algemeen objectief te kunnen meten.

7. Kanalen & Landen

Waar kan men wat kopen?

Kanalen spelen een belangrijke rol in hoe een klant jouw bedrijf ervaart. Via de communicatie-, distributie- en verkoopkanalen bereik je je klantengroepen om de waardepropositie te leveren. Kies je voor een land-voor-land uitrol of selecteer je direct groepen op basis van bijvoorbeeld taal en cultuur? Welk netwerk heb je nodig voor een warme introductie bij lokale partners.

8. Kosten Structuur

Basis Kosten / Export Kosten

Bij een goed uitgewerkt exportplan horen ook kosten analyses. Ben je je er van bewust wat je financieel nodig hebt? Zijn je belangrijkste resources, kernactiviteiten en partners duidelijk gedefinieerd? Vanuit Lean Six Sigma is de kosten-baten-analyse een tool om duidelijk inzicht te krijgen in de te maken kosten en de te verwachten opbrengsten. En met welke prijs ga je in welk land rekenen?

9. Omzetstromen

Inkomsten / Investeringen / Subsidie

Wie gaat jou wat betalen? Met welke valuta’s krijg je te maken? Elk klantsegment kan één of meer inkomstenstromen genereren. Bijvoorbeeld door verkoop, verhuur, service of partnerdeals. Als laatste krijg je te maken met kredietwaardigheid, betalingsonzekerheid, wanbetaling of weigering van geleverde goederen.  Marktprijzen of bijvoorbeeld transport kosten: neem alles mee in je Export Canvas.

Lean Start-Up

Ook bevat het Export Canvas onderdelen van een Lean Start-Up. Bij een Lean Start-Up staat het proces van innovatie centraal: continue leren en innoveren op basis van feiten (wetenschap). Het is een manier die je helpt te leren om een organisatie vorm te geven rondom een product. Niet het organiseren van het productieproces, maar de organisatie rondom het proces van innovatie.

10. Buitenlandse Alternatieven

Heb je nagedacht over versnelde groei door direct samenwerkingen aan te gaan in het buitenland? Of is er misschien een andere versie van jouw idee al verkrijgbaar? Er zijn verschillende redenen om samen te werken met anderen. Kies de juiste partners zodat je sneller je doel bereikt. Een marktverkenning of partner search kan je hier bij helpen.

11. High Concept Pitch

Vat je Exportvisie samen in één zin. Bij voorkeur in drie woorden. Lukt het je om een floating pitch te schrijven voor de verschillende buyer persona’s die je gaat bedienen. En wat dacht je van het verschil tussen intern en extern pitchen? Uiteraard alles in de taal van het land waar je zaken wilt gaan doen. Dus “Hou het kort”!

12. Early Adopters

Uiteindelijk is plannen maken mooi, maar heb je al een paar klanten? Kan je al een testimonial laten zien? Is er al een usercase om te delen? Wat zet je in je whitepaper? Is er een Launching Export Customer te vinden die jou lokaal gaat helpen voet aan de grond te krijgen in het buitenland? Want uiteindelijk wil je door naar de Early Majority.

Alle 12 blokken van het export canvas los weergegeven

Een Export Canvas is er niet voor om in je bureau la te bewaren. Samen met een Export Coach vertaal je het in concrete actiepunten. Zo wordt jouw exportplan een succes.

Maak je keuze!

Kies een pakket wat bij jou past of neem contact op voor een gratis intake gesprek.

  • 20 Uur coaching
  • Plus LMS online leeromgeving
  • Plus uitgebreide rapportage
  • Export Canvas
  • SIB Coaching
  • 1-op-1 Advies
  • Erkende Export Canvas Coach

Startpakket

€ 2500,00 *

* Voor dit traject is soms subsidie mogelijk

  • Zoeken naar verdienmodellen
  • Export Innovatie
  • Digitaliseren sales & marketing
  • Keuze uit twee of meerdere Export Canvas blokken
  • Coaching/training 1 uur per blok

Vanaf

€ 799,00 *

* De prijs is afhankelijk van de keuze van de blokpakketten

  • 3 Uur online training
  • Export Canvas in jouw bedrijf inzetten
  • Int. sales & marketing oplossingen
  • Onder leiding van een ervaren Export Canvas  adviseur
  • Incompany ook mogelijk
  • Land specifiek

Investering

€899,00 *

* Maximaal aantal van vier deelnemers per sessie