fbpx

  HOME  blank   Export Sales & Marketing

Export Sales en Marketing

Al jaren exporteer je met je bedrijf naar een bepaalde regio of misschien naar diverse landen. Toch moet er meer uit te halen zijn. Je denkt na om je product of dienst in nog een ander land op de markt te brengen. Misschien wel uit te breiden naar meerdere landen. Hierbij kan je wel wat sales en marketing advies van een export expert gebruiken.

Samen gaan we aan de slag om jouw kansen in het buitenland in kaart te brengen. Met het Export Canvas als tool kunnen we alle voors en tegens op 1 A4-tje visueel maken.

Een goede voorbereiding op het gebied van export marketing en sales zorgt voor de juiste marktentree. Alleen wat foldermateriaal vertalen en de website omzetten in een extra taal is niet langer genoeg. Wij gaan je helpen met alle onderdelen van Export Business Development.

Breng de juiste internationale ideale klant in kaart (Export Buyer Persona). Verdiep je in het sales proces (Export Customer Journey). En we helpen je met het opzetten van je Export Sales Funnel en Flywheel.

Sales en Marketing Advies als je wilt gaan exporteren naar het buitenland.
Beginnen met exporteren - maak jouw export ambitie visueel met het Export Canvas

Onderdelen van een Export Plan

Wat zijn de sterke en wat zijn de zwakke punten van je verhaal? Wil je meer omzet, of juist betere marges door een hoger volume? Wil je klanten die je verloren bent tijdens de crisis vervangen? Of wil je in een specifieke markt groeien? Door de juiste vragen en antwoorden zal het Export Business Model Canvas bijdragen aan je doelen.

  • Stap 1: Marktdefinitie
    De marktdefinitie bepaalt de richting van de export. De marktdefinitie is meestal opgebouwd uit de dimensies: producten, afnemersgroepen en behoeften. In deze stap sta je stil bij de vraag wat de onderneming als de markt beschouwt.
  • Stap 2: Interne analyse
    Is de onderneming financieel in staat tot marktverbreding of marktontwikkeling? Een financiële ratioanalyse is onontbeerlijk. Naast de financiële benadering moet je zowel de organisatie van de opdrachtgever als het product analyseren.
  • Stap 3: Exportlandenselectie
    In welk land kan de exporteur het beste zijn producten afzetten? Concentreer je in eerste instantie op een beperkt aantal potentieel interessante exportmarkten en bepaal vervolgens welke je (als eerste) gaat bewerken.
  • Stap 4: Bedrijfstakanalyse
    Belangrijk voor de exporteur is de vraag hoe de ontwikkelingen in de bedrijfs-tak in het gekozen land zijn. Dan kijk je naar kansen en bedreigingen vanuit de bedrijfstak en hoe de exportonderneming zich op de markten kan positioneren.
  • Stap 5: Concurrentieanalyse
    Waarin kan het product zich van concurrerende producten onderscheiden? Van belang is aan te geven wie de huidige of potentiële concurrenten zijn en waarin zij zich onderscheiden. Je ontwerpt een concurrentieanalyse op basis waarvan
    een concurrentievoordeel gedefinieerd kan worden.
  • Stap 6: Afnemersanalyse
    Nadat je met behulp van het filtermodel voor de onderneming een aantal landen hebt geselecteerd, bepaal je welke landen aantrekkelijke segmenten bevatten die op homogene wijze reageren op het marketingbeleid.
  • Stap 7: Distributieanalyse
    Voor een antwoord op de vraag hoe de buitenlandse markt betreden moet worden, is een analyse van de entreemogelijkheden nodig. De verschillende mogelijke kanalen zet je met hun voors en tegens tegenover elkaar.
  • Stap 8: Confrontatiematrix
    Na de interne en externe analyse stel je de confrontatiematrix samen. Je formuleert een aantal opties hoe het land / markt het meest succesvol bewerkt kan worden. Tevens stel je de groeistrategie vast in samenhang met de marktkeuze en de marktentreestrategie.
  • Stap 9: Exportmarketingbeleid
    Waarom zou de buitenlandse klant het product of de dienst kopen en waarom bij jou? In dit onderdeel werk je de P’s van de marketingmix verder uit.
  • Stap 10: Financiële haalbaarheid van het plan
    In de laatste stap stel je jezelf de vraag wat de omvang is van de financiële risico’s die gelopen gaan worden en wat de haalbaarheid is.

Hoe krijg je overzicht?

Export biedt nieuwe kansen voor je bedrijf. Het kan bovendien leiden tot meer omzet. Met verschillende subsidie vouchers wordt export gestimuleerd door de overheid.

Met een groot aantal Starters International Business (SIB)Export Canvas coaches helpen we bedrijven die de stap willen maken naar buitenlandse markten.
  1. Kansen zoeken Eerst bepalen we samen in welke landen je veel kans hebt. Hierbij kijken we naar jouw wensen, doelen en de bijzondere kenmerken van het product of de dienst en onderneming.
  2. Marktinformatie Daarna onderzoeken we hoe interessant deze landen precies zijn voor jouw bedrijf.
  3. Intern onderzoek Als laatste maken we een lijst van wat nodig is om succesvol te worden in deze landen.

“Dankzij mijn coach kon ik snel de juiste stappen zetten”

blank

Intake Scan

Zou je willen uitbreiden en ben je op zoek naar een andere buitenlandse markt?

Het bewustwordingstraject begint met een momentopname. Het brengt in kaart hoe je op dit moment bezig bent met je bedrijf. Misschien ben je net begonnen of ben je al een aantal jaar bezig met export naar een bepaald land.

Eerst brengen we in kaart:  

  1. Wat doe je nu?
  2. Wat zou je willen?
  3. Hoe ga je dit bereiken?

Meer weten?

Bel ons tijdens kantooruren op 085 – 40 12392 of plan een telefonische afspraak

Export Strategie

Heb je een land gevonden waar je jouw product of dienst wilt gaan aanbieden?  Maar kan je wel wat hulp bij sales en marketing gebruiken bij het betreden van die markt?

De zogenaamde value proposition of waarde propositie zegt iets over de reden waarom klanten juist voor jouw bedrijf kiezen. Kan je aantonen wat jouw toegevoegde waarde of voordeel is zodat klanten jouw product of dienst aanschaffen.

Wat is jouw waarde propositie?

  • Wat maakt jouw product of dienst uniek?
  • Wie zijn je concurrenten?
  • Hoe onderscheidend is jouw product of dienst in het buitenland?

Meer weten?

Bel ons tijdens kantooruren op 085 – 40 12392 of plan een telefonische afspraak

Export strategie - Sales en Marketing Activiteiten als je naar het buitenland gaat met je product of dienst
Export geraakt door corona. Sales en Marketing Advies van onze Export Canvas adviseurs

Export Uitbreiden

De corona pandemie houdt de wereld al maanden in haar greep. Bedrijven die afhankelijk zijn van export zagen zichzelf geconfronteerd met een lockdown. Twijfel en onrust over een tweede golf en nieuwe maatregelen die per land verschillen. Hoe nu verder?

Aan de hand van het Export Canvas brengen we in kaart waar de Covid Pandemie jouw huidige export model onder druk heeft gezet. We onderzoeken samen het iteratiepad voor product-, klant- of marktrisico’s en kiezen één focus onderwerp voor optimalisatie.

Uitbreiding naar het buitenland

  • Hoe eenvoudig of moeilijk is het om jouw product of dienst in het buitenland te introduceren?
  • Hoe is het gesteld met de concurrentie in jouw doelland?
  • Moet het product aangepast worden aan de lokale markt?
  • Voor dit traject is er subsidie vanuit de overheid beschikbaar.

Meer weten?

Bel ons tijdens kantooruren op 085 – 40 12392 of plan een telefonische afspraak

Lokale Partners

Je bent je aan het oriënteren om je product of dienst in het buitenland te gaan lanceren. Maar je hebt nog maar weinig ervaring met exporteren. Eigenlijk zou je meer inzicht willen krijgen in je kansen in het buitenland. Wie kan je daarvoor gaan benaderen? Ga je op zoek naar een lokale partner of distributeur?

Partners zoeken

  • Gebruik maken van het kennisnetwerk en de buitenlandse HUB’s van Export Canvas.
  • Deelname aan een handelsmissie.
  • Samen met andere Nederlandse bedrijven (online) deelnemen aan een buitenlandse vakbeurs.
  • Contacten leggen met partners uit je netwerk.

Meer weten?

Bel ons tijdens kantooruren op 085 – 40 12392 of plan een telefonische afspraak

blank